Jouw verhaal in beeld

Bedrijfsfotografie

Stockfoto’s, ik krijg er de kriebels van. Wanneer je er op gaat letten, zie je op je tijdlijn regelmatig dezelfde beelden voorbij komen. Ook op websites en in andere communicatiemiddelen wordt vaak identiek beeldmateriaal gebruikt. Ik begrijp dat een bedrijf niet voor iedere social media post of webpagina professionele foto’s kan of wil laten maken. Toch mag het onderwerp bedrijfsfotografie niet op de marketingagenda ontbreken.

Ik adviseer bedrijven een gevarieerde beeldbank met unieke bedrijfsfoto’s aan te leggen. Hiermee heb je altijd voldoende beeldmateriaal om uit te putten wanneer je foto’s nodig hebt voor online en offline communicatiemiddelen.

De voorbeeldfoto’s op deze pagina maakte ik voor Caland/Schoen, Passo & Tallpeople en Brouwerij Frontaal

Zakelijke fotografie Caland Schoenen Rotterdam
Corporate fotoshoot Caland Schoenen Rotterdam
Bedrijfsreportage Caland Schoenen Rotterdam

Wat is bedrijfs­fotografie?

Corporate fotografie is een breed begrip. Letterlijk is het een verzamelbegrip van alle fotografie voor jouw bedrijf. Tegenwoordig zijn bewegende beelden minstens zo belangrijk, maar voor sommige communicatiedoeleinden kun je daar niet mee uit de voeten. Dan zijn sfeerbeelden, foto’s van je producten, diensten of productieproces of foto’s van je medewerkers de perfecte optie.

Juist omdat bedrijfsfotografie een breed begrip is, is het bepalen van het doel dat je voor ogen hebt enorm belangrijk. Aan de hand daarvan kun je bepalen wat je wilt laten fotograferen en op welke locatie.

voordelen van bedrijfs­fotografie

  • Zorgvuldig gekozen beelden van je eigen bedrijf geven je bedrijf een gezicht en zijn veel persoonlijker dan stockfotografie.
  • Met professionele zakelijke foto’s til je de communicatie van je bedrijf naar een hoger niveau. Persoonlijke beelden helpen om een positieve eerste indruk te maken op klanten, relaties en andere stakeholders.
  • Vooral voor social media marketing ben je afhankelijk van visuele content. Met bedrijfsfotografie vergroot je het bereik en de betrokkenheid van je doelgroep.
  • Potentiële medewerkers krijgen een beter beeld van de bedrijfscultuur en de mensen die bij het bedrijf werken. Zeker als je werkt met een aparte recruitmentwebsite zijn unieke bedrijfsbeelden onmisbaar.
    =

    Geef je bedrijf een gezicht

    =

    Til je communicatie naar een hoger niveau

    =

    Vergroot je social media bereik

    Zakelijke fotoshoot Passo & Tall people

    Hoe haal je het beste uit een fotoshoot?

    Doel en doelgroep corporate fotoshoot 

    Waar ga je de foto’s voor gebruiken? Wie wil je bereiken en welk verhaal wil je met de foto’s vertellen? Hoe ziet de content journey van de doelgroep eruit? Aan de hand van de antwoorden op deze vragen kun je bepalen wat je laat fotograferen en op welke locatie. Bedenk ook hoeveel foto’s je ongeveer nodig hebt. Een professionele fotograaf kan meedenken bij het beantwoorden van deze vragen.

    Briefing bedrijfsfotograaf

    Om beelden te kunnen maken die de juiste boodschap overbrengen en de gewenste impact hebben, is het van essentieel belang dat de fotograaf een goede briefing ontvangt. Deze briefing bevat informatie over:

      • Praktische informatie zoals locatie en tijden.
      • Het doel en de doelgroep van de fotografie.
      • De sfeer die je als bedrijf uit wilt stralen.
      • Waar de foto’s voor gebruikt gaan worden
      • Welke formaten je nodig hebt.
      • Veiligheidsvoorschriften of andere richtlijnen.
      • Contactgegevens van belangrijke personen.
      • Voorbeeldfoto’s die je aanspreken en waarom.
      • Wanneer je de foto’s uiterlijk nodig hebt.
      • Eventueel huisstijl of fotografie handboek!

    Instrueer betrokken medewerkers

    Zorg voor een duidelijke instructie van alle betrokken medewerkers. Wat wordt er van hen verwacht? Zijn er kledingvoorschriften? Vergeet de toestemmingsverklaring niet! Vanwege de AVG ben je verplicht toestemming te vragen voor het gebruik van fotografie waar medewerkers op staan. Zijn er collega’s die je niet op de foto willen of mogen? Houd hier dan ook rekening mee.

    Clean desk policy

    Zorg ervoor dat de ruimtes waar gefotografeerd gaat worden opgeruimd en schoongemaakt zijn. Je wilt geen rommelige indruk maken. Vraag of de glazenwasser en het schoonmaakbedrijf een keer extra komen. Houd ook rekening met het weer. Zeker als de shoot buiten is het verstandig een alternatieve datum achter de hand te hebben.

    Bedrijfsfotografie Brouwerij Frontaal
    Bedrijfsfotografie Brouwerij Frontaal
    Bedrijfsfotografie Brouwerij Frontaal

    WAT KOST BEDRIJFSFOTOGRAFIE?

    Hoeveel foto’s heb je nodig? Op welke en hoeveel locaties vindt de fotoshoot plaats? Waar ga je de beelden voor gebruiken? Wat een bedrijfsreportage kost, is afhankelijk van heel veel verschillende factoren. Het is daarom lastig te zeggen wat een bedrijfsreportage precies kost.

    Benieuwd naar mijn werkwijze? Na een kennismaking waarin we jouw wensen doorspreken, kan ik geheel vrijblijvend een offerte voor een bedrijfsreportage maken. Dan weet je exact waar je aan toe bent.

    Bedrijfsfotografie

    Op zoek naar een bedrijfs­fotograaf in Breda?

    Eén beeld zegt meer dan 1.000 woorden. Met twintig jaar ervaring in marketing, communicatie en content creatie weet ik als geen ander hoe je met dat ene beeld je doelgroep kunt raken.

    Vaak zijn er ook woorden nodig ter ondersteuning van je beelden. En dan is het ideaal als je maar één creatieveling hoeft te briefing. Ik ben naast freelance fotograaf ook tekstschrijver. Wel zo gemakkelijk en ideaal als je content nodig hebt voor persberichten, magazines of andere middelen waarbij tekst en beeld elkaar versterken.

    Zorg vandaag nog dat je opvalt met Corporate fotografie

    Meer weten over de mogelijkheden en mijn werkwijze voor bedrijfsfotografie? Bel, app of mail me. Of laat een berichtje achter, dan bel ik je binnen 24 uur terug.